5 lucruri pe care le-am invatat din interacțiunea cu clienții

Bună! Eu sunt Andreea, ilustrator la bază, pasionată de papetărie și de business. Am început pe cont propriu afacerea mea cu produse ilustrate în 2015, după ce am terminat masterul, iar de atunci am crescut și am învățat o mulțime de lucruri.

Îmi doresc să împărtășesc din experiența mea cu cei care au o idee creativă și vor să înceapă un business, însă au dubii, întrebari și nelămuriri. Așadar, în acest articol aș vrea să vă povestesc despre 5 lucruri importante pe care le-am învățat din interacțiunea cu clienții, de-a lungul timpului:

1. Nu toată lumea este publicul tău țintă.

Niciodată nu îi vei putea mulțumi pe toți, și asta se aplică bineînțeles și în afaceri. Vor fi persoane care îți vor spune că prețul este prea mare, că produsul nu e o idee bună sau că pur și simplu nu sunt interesați de ceea ce vinzi tu. Și acest lucru este perfect normal. În loc să te descurajezi, mai bine încearcă să vezi cine este clientul tău ideal și unde îl găsești.

Din experiența mea:

Mie mi s-a întâmplat ca prietenii apropiați sau chiar familia să nu înțeleagă ceea ce vând sau să îmi spună că mai bine mă ocup de altceva, pentru că cel mai probabil nu voi avea succes. În loc să mă supăr, pur și simplu le-am mulțumit pentru opinie și m-am îndreptat către cei cu care într-adevăr rezonez. Oamenii care consideră munca mea valoroasă și care mă susțin.

2. Explică-i foarte clar clientului de ce ar trebui să aleagă produsul tău.

Este făcut dintr-un material deosebit, are o croială unică sau o funcționalitate pe care nu o mai găsești nicăieri pe piață? Tu îți cunoști produsul și probabil aceste detalii ți se par evidente, însă clientul nu știe ce este în spate. Arată-i de ce lucrul pe care îl faci este minunat și îi va face viața mai bună.

Din experiența mea:

Când mergeam la târguri handmade în calitate de expozant, îmi făcusem un obicei din a le spune vizitatorilor că produsele de papetărie pe care le prezentam sunt ilustrate de mine. Acest lucru era evident din perspectiva mea, însă se transforma aproape întotdeauna într-o conversație interesantă. Mă întrebau mai apoi ce materiale folosesc, erau curioși despre procesul de imprimare și despre ilustrația digitală sau pur și simplu își dădeau seama că sunt niște obiecte în serie mică, create cu multă pasiune de persoana care stă în fața lor în carne și oase.

3. Simplifică pe cât posibil procesul de cumpărare.

După ce ți-ai descoperit publicul țintă și le-ai explicat valoarea produselor tale, într-un scenariu ideal clienții au deja cardul în mână și sunt gata să cumpere. Ei bine, următorul pas este foarte important. Procesul de cumpărare trebuie sa fie simplu, rapid și intuitiv. Selectează produsul, adaugă-l în coș, finalizează comanda și gata!

Asigură-te că pozele sunt clare, descrierea produsului, mărimile, dimensiunile, sunt prezentate cât mai ușor de înțeles, precum și orice alt tip de informații: cât timp durează procesarea comenzii, cum se face livrarea, care este politica retururilor, și așa mai departe. Răspunde potențialelor întrebări ale clienților înainte de a fi puse, pentru ca în acest fel ei să nu fie nevoiți să caute adresa ta de e-mail sau telefonul, să te contacteze și să te întrebe, pentru că toți acești pași în plus pot fi motive să renunțe la comandă.

Ai primit o comandă! Felicitări! Fă un mic dans de bucurie și apoi pregătește-te să trimiți pachetul.

Acesta este următorul pas și trebuie să faci o impresie foarte bună! Alege cu atenție ambalajul, asigură-te că identitatea vizuala a brandului tău (culori, logo etc.) este clară, iar mai apoi gândește deschiderea pachetului ca o experiență în sine.

Din experiența mea:

Pe lângă produsul comandat, îmi place să includ în pachet un mic cadou, de obicei niște stickere ilustrate, precum și o carte poștală în care îi mulțumesc clientului pentru comandă și pentru susținere. Tuturor ne plac cadourile, așa că în acest fel cu siguranță îi aduc încă un zâmbet pe buze. Pasiunea mea pentru ceea ce fac se transmite imediat într-un pachet pregătit cu grijă și atenție la detalii.

4. Oferă un customer service de nota 10!

Am lăsat această interacțiune pe ultimul loc, însă nu puteam să o evit complet: customer service, sau serviciul clientului, este ceea ce poate să îți strice relația cu un client sau poate transforma un client obișnuit într-un fan. Și asta depinde doar de tine și de cum decizi să reacționezi atunci când apare vreo problema.

În primul rand, dacă ai comenzi (ura!), vei avea din cand în când și niște clienți nemulțumiți (🙁). Indiferent de cât de clar ai descris tu produsul, poate că mărimea nu este cea potrivită sau culoarea arată diferit în realitate. Sau chiar dacă produsul a fost ambalat cu mult drag și multă grijă, poate va ajunge spart sau cu un defect. În acest moment, pune-te în poziția clientului și ia decizia pe care o aștepți și tu de la un alt magazin.

Din experiența mea:

Portretele personalizate sunt produsul meu Premium: sunt create special pentru o ocazie anume, pe baza descrierii și pozelor clienților, sunt cel mai scump produs pe care îl ofer pe site, și, de asemenea, fiind tipărit și înrămat, riscă să se spargă cel mai ușor la transport. Deși lucrez cu o companie de curierat de încredere și le ambalez în niște plicuri speciale, din când în când se mai întâmplă ca rama să ajungă spartă la destinație.

În acest caz, ofer și un customer service Premium: întotdeauna înlocuiesc gratuit produsul într-un timp cât mai scurt și uneori ofer și un cod de reducere pentru următoarele comenzi sau un cadou în pachet. În acest fel, acest client știe că dacă apare vreo problemă, eu sunt pe frecvență și fac tot posibilul să fie mulțumit. De multe ori, aceștia sunt clienții care se întorc cel mai frecvent, deoarece le-am demonstrat că pot avea încredere in magazinul meu.

Bineînțeles, în anii de când lucrez pe cont propriu, au apărut o mulțime de situații din care am învățat „pe pielea mea” cum să îmbunătățesc interacțiunea cu clienții. Cred că aceasta este una dintre cele mai frumoase, dar și cele mai dificile părți ale unei afaceri, mai ales la început.

Dacă vi s-au părut interesante aceste informații și ați vrea să înțelegeți mai bine cum să începeți o afacere creativă, vă invit să participați la cursul pe care îl voi ține online, la Fundația Calea Victoriei. Este un curs practic, în 5 ședințe, în care voi oferi niște instrumente clare pentru a face primii pași în afacerea voastră: de la descoperirea publicului țintă, la ce înseamnă să ai un site și un magazin online, la tehnici de promovare pe social media.

Vă aștept cu drag!

Unicorni și inimioare,

Andreea, Andreeaillustration.ro

Adaugă un comentariu
Numele tau *
Email *
Mesajul tău

Scrise de...
Adrian Andrei

Producător de muzică. Muzician al producției.

Adrian Popescu

Om bun la toate, dar mai ales la marketing.

Alex Tocilescu

Scriitor. Publicitar. Pisicofil. Președinte de bloc.

Alexandru Anghel

Luptător al Binelui. Al Binelui Învinge.

Ana Coman

Cu vocea și chitara la degetul mic.

Ana-Maria Șchiopu

Master Shifu în ale istoriei.

Bogdan Budeș

Spirit critic. Regizor.

Bogdan Șerban

LogOutist profesionist.

Carla Teaha & Adrian Popescu

Scandinavi din România.

Carla-Maria Teaha

Neastâmpărată și nealiniată. Cucerește Radio Guerrilla pentru toate fetele de pe frecvențe.

Claudiu Leonte

Spirit ludic și gastronom liric.

Control Club

Muzică. La Control.

Corina Jude

Iubitoare de insecte. În special Lepidoptere.

Cristina Toma

Manager al Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi.

Doru Panaitescu

Iubitor de păsări și alte animale.

Emil Popescu

noi seara nu mâncăm (și nu bem), doar asociem

Florin Iaru

Poet. Optzecist douămiist. Martor al lui Apple.

George Mihalcea

Știrist. Cinefil convins.

Georgiana Crețu

Specializată în studiul liliecilor și analiza ultrasunetelor.

Gilda Comârzan

Stăpâna hohotelor de surâs.

Ionuț Tăușan

Antlover: pe urmele furnicilor.

Iulian Tănase

Războinic de tot RîSSul.

LIFE.ro

Site de viață bună. Și povești inspiraționale. LIFE.ro - Stories to Inspire.

Liviu Mihaiu

Fondator Academia Cațavencu. Fondator Radio Guerrilla.

Liviu Surugiu

Scriitor. Cititor. Bun la amândouă.

Mădălina Ștefu

Absolventă de anagramatică și alte jocuri de cuvinte.

Mani Gutău

Muzician de cuvînt.

Marta-Ramona Novăceanu

Profă de Română de România.

Matei Oprina

De la Guerrilla de Dimineață până seara.

Mihai Dobrovolschi

Cogito Ego Sum.

Mitoș Micleușanu

Spirit multifuncțional, atins de Febre39.

Nic Cocîrlea

Tovarăș de drum. Camarad, Nomanslander.

Oleg Garaz

Muzicolog, specialist în BMW (Bach, Mozart, Wagner)

Petru Stratulat

Liniștitor, fără efecte.

Radio Guerrilla

Suntem noi, toți cei care gândim la fel. Eliberadio.

Redacția

Una pentru toți, toți pentru Radio Guerrilla.

Ruxandra Georgescu

Îndrăgostită de toate cele care nu există.

Sebastian (Memo) Vrînceanu

Maestru biciclofonist.

Sergiu Torok

Iubitor de fluturi.

Simona Toma

Poetă, librar şi încă ceva.

Sorel Radu

Progresare humanum est.

Sorin Badea

Cu știința-n sânge.

Teodora Vamvu

Zînă online. Dar și offline.

VRTW

Vinyl, Rum, Tapas & Wine